Portál zdravia | BioMedica-Prague.cz

BioMedica-Prague. cz – Dlhodobo najpopulárnejší portál o zdraví. Zdravie, Krása, Hubnutí, Novinky zo sveta medicíny.

Jak snížit zvýšený cholesterol v krvi?

Jak snížit zvýšený cholesterol v krvi?


Cholesterol je vlastně složen lipid – druh tuku, který se nachází v potravinách živočišného původu. Jde o látku, která je nezbytná pro náš život, ale může působit i protichůdně.

Cholesterol – jeho význam a něco o tom, jak ho snížit

Význam

Kromě toho, že se cholesterol nachází v potravinách živočišného původu, ho produkuje i náš organismus v játrech. Pro náš organismus slouží cholesterol jako surovina pro syntézu pohlavních hormonů, buněčných membrán a žlučových solí.

Pokud je hladina cholesterolu zvýšená, začne se ukládat ve stěnách tepen, čímž zmenšuje jejich průměr a tím i průchodnost krve. Proto vysoká hladina způsobuje celou řadu onemocnění, jako například infarkt či nedostatečné prokrvení končetin.

Cholesterol LDL a HDL

Cholesterol LDL – jde přibližně o 75% veškerého cholesterolu v naší krvi. Označení LDL pochází z angličtiny a je zkratkou pro „Low density lipoprotein“. Tento cholesterol podporuje vytváření aterosklerózy. Díky své škodlivosti se nazývá také „špatným cholesterolem“.

Cholesterol HDL – HDL je zkratkou z anglického „High density lipoprotein“. Tento „dobrý cholesterol“ má prý preventivní účinek proti ateroskleróze. Čím více ho máme v krvi, tím lépe.

Jak snížit hladinu cholesterolu v krvi? – 14 rád

  • Jezte méně masa a masných výrobků.
  • Přestaňte jíst máslo, smetanu či mastné sýry a upřednostňujte nízkotučné mléko.
  • Snižte spotřebu sladkostí a cukrářských výrobků.
  • Nejezte více než tři vajíčka týdně. Cholesterol je obsažen v žloutcích, takže bílky můžete konzumovat i ve větším množství.
  • Pokud kouříte, tak přestaňte. Kouření snižuje hladinu „dobrého“ cholesterolu HDL.
  • Pijte zelený čaj
  • Jezte ořechy.
  • Jezte více ryb – obsahují omega-3 nenasycené mastné kyseliny.
  • Jezte česnek – obsahuje sloučeninu alicin, která snižuje cholesterol nejsou.
  • Jezte více ovoce a zeleniny.
  • Střídejte olivový olej s rostlinným olejem.
  • Malé množství alkoholu zvyšuje hladinu „dobrého cholesterolu“. Pokud budete pít hodně, tak si naděláte víc škody, než užitku. Příznivě působí červené víno, které je bohaté na antioxidanty (nekonzumujte více než 2 deci vína denně!).
  • Potřebujete více zdravého pohybu – sportujte.
  • Zkuste se vyhýbat stresu.
  • Zkuste se vyhýbat stresu

Rate this post